<< Terug naar alle verhalen
 

Vertrouwen

Hoe is die hoge en consistente kwaliteit van Lento Melo eigenlijk ontstaan?
Eind 1993 kocht ik samen met mijn compagnon een container gekoeld rundvlees van een coöperatie van Uruguayaanse veehouders. Na 6 weken werd de container met 11.000 kg vlees afgeleverd. Er zaten prachtige deelstukken bij, maar ook vlees waarvan duidelijk te zien was dat het van mindere kwaliteit was. Per fax heb ik toen mijn klacht verzonden 'waarom hadden ze ook mindere kwaliteit gestuurd ?' Geen afdoend antwoord ontvangen. Dan maar het vliegtuig in, vanaf Amsterdam naar Sao Paulo, overstappen op de vlucht naar Porto Alegre en dan nog 5 uur rijden naar de coöperatie. Voor het eerst de grens over bij Açegua, waar een Indiana Jones-mijnheer de grens bewaakt. Met alle égards ontvangen door de president van de coöperatie. Ze lieten mij de mooie ossen zien maar ook wat oudere dieren. Ik gaf aan alleen vlees te willen van de mooie ossen. Antwoord 'dat willen al onze afnemers'. Ik gaf aan bereid te zijn een premie te betalen voor de puike jonge ossen. Antwoord 'dat beloven al onze afnemers'. Mijn voorstel aan drie of vier grote veehouders was 'zet de premie van 45 dollar per dier apart op de factuur'. Met de nodige scepsis (die Van Messel is net zo betrouwbaar als al die andere importeurs) werd mijn voorstel geaccepteerd. Vier weken later kwam de factuur. Met een premie van bijna 5000 dollar. Die we netjes hebben betaald. Een paar weken later kwam de container. Er zat alleen vlees in van puike jonge ossen. Tot en met vandaag is dat het 'geheim' van Lento Melo. Kwaliteit gebaseerd op wederzijds vertrouwen.

door Jack van Messel op 11-11-2015

<< Terug naar alle verhalen
 
Lento Melo
Escudostraat 2
2991XV Barendrecht
Nederland
 
info@lentomelo.nl
+31653280080